« terug naar vorige pagina

Maatregelen voor kantoormedewerkers

Update Coronavirus: maatregelen voor kantoormedewerkers

 

Wanneer blijf je sowieso thuis?

Bij neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts: blijf thuis en vermijd sociaal contact! Bel met je huisarts als klachten verergeren.

De rijksoverheid roept mensen op zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden. Wij hanteren voor onze organisatie de volgende uitgangspunten

  1. Je eigen gezondheid en die van de mensen in je directe omgeving gaan voor. Wanneer je één van de bovengenoemde klachten hebt, blijf je thuis. Je maakt voor jezelf de afweging of je kunt werken. Natuurlijk wel jouw leidinggevende informeren.
  2. Het advies is: wanneer je thuis kunt werken, werk thuis! Hiervoor heb je vooraf geen toestemming nodig van je leidinggevenden. Meld het wel aan je leidinggevende.
  3. Als je je goed voelt en het is nodig of wenselijk dat je op kantoor werkt, dan mag dit. Ook als je geen faciliteiten hebt voor thuiswerken, werk je op kantoor. Probeer dan zoveel mogelijk te verspreiden in het gebouw.
  4. Wil je graag thuiswerken, maar heb je hiervoor niet de faciliteiten beschikbaar. Overleg met je leidinggevende.
  5. Bedrijfskritische processen (ICT, telefonie, financiën) moeten doorgaan. Als dit vanuit huis kan, mag dit vanuit huis. Als je je werk alleen vanuit kantoor kunt doen, dan werk je op kantoor.

Randvoorwaarden voor thuiswerken

  • Houd je agenda actueel. Zet ook bovenaan elke dagin je agenda of je thuiswerkt en op welk telefoonnummer je bereikbaar bent. Informeer de mensen met wie je samenwerkt.
  • De AVG-regels blijven gelden. Dit betekent dat je ook bij thuiswerken zorgvuldig omgaat met privacygevoelige informatie
  • Houd in PPP bij op welke dagen je thuisgewerkt hebt i.v.m. reiskostenvergoeding

Interne en extern overleggen

  • Overleg bij één op één overleggen zo veel mogelijk via (mobiele) telefoon, de mail en/of Skype. Voor overleggen met meerdere personen komt binnenkort conference call beschikbaar (meer informatie volgt). Overleggen die geen prioriteit hebben, gaan niet door. Bij twijfel stem je af met je leidinggevende.

Tijd over?

Heb je onvoldoende werk? Of heb je tijd over omdat overleggen niet door gaan? Overleg met je leidinggevende. In het primaire proces ontstaan nieuwe taken wellicht door andere collega’s gedaan kunnen worden. Samen kun je kijken wat je hierin kunt betekenen.

Vragen?

Heb je vragen? Of zijn bepaalde dingen onduidelijk? Neem contact op met je leidinggevende.